Veel vrouwen die in verwachting zijn, hebben vragen over sporten tijdens hun zwangerschap; “ Mag ik nog wel sporten?”, “ Waar moet ik op letten tijdens het sporten?”, “ Zijn er sporten of oefeningen die ik juist wel of niet zou moeten doen?”, …

Sporten tijdens je zwangerschap mag en heeft zelfs veel voordelen! Er zijn echter wel een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden, omdat je lichaam tijdens je zwangerschap grote veranderingen ondergaat. Wij kunnen je helpen om op een verantwoorde manier te sporten tijdens je zwangerschap. Wij bieden een trainingsuur voor zwangere vrouwen onder begeleiding van een fysiotherapeut; we maken een trainingsschema op maat, voorzien je van advies over het bewegen tijdens je zwangerschap en kunnen helpen bij fysieke klachten zoals rugpijn.

Een zwangerschap en bevalling vergen veel van je lichaam, een bevalling is een topprestatie en net als een sporter die zorgt voor een goede voorbereiding op een fysieke topprestatie, zou je als zwangere vrouw ook moeten zorgen dat je topfit bent voor jouw topprestatie!

Lichamelijke veranderingen tijdens de zwangerschap

  • De belangrijkste verandering is hormonaal, tijdens de zwangerschap produceert je lichaam een hormoon dat er voor zorgt dat je gewrichtsbanden, pezen en kraakbeen verweken. Dit is ter voorbereiding op je bevalling, zodat het kindje makkelijker door je bekken naar beneden kan. Het verweken van die banden, pezen en kraakbeen heeft echter als nadeel dat de kans op gewrichtsklachten en instabiliteit toeneemt. Ook zien we vaak dat zwangere vrouwen vocht vast kunnen gaan houden, waardoor bewegen moeizamer gaat.
  • Doordat je buik groeit en zwaarder wordt, verandert de stand van je wervelkolom en verplaatst je zwaartepunt, hierdoor kunnen rugklachten ontstaan
  • De kraakbeenverbinding en banden in het bekken worden slapper, als reactie hierop gaan de spieren rondom het bekken harder werken om het bekken stabiel te houden. Doordat de spierspanning toeneemt, kan dit pijnklachten veroorzaken in de onderrug of billen met soms uitstraling richting de benen

Wanneer er rekening wordt gehouden met deze lichamelijke veranderingen, zoals in onze begeleide trainingsuren, is het geen probleem om tot laat in de zwangerschap te blijven sporten.

Voordelen van sporten tijdens de zwangerschap

  • Door het verbeteren van de spierkracht, verklein je de kans op instabiliteitsklachten en andere gewrichtsklachten
  • Van een goede conditie en kracht van je bovenlichaam heb je ook na je zwangerschap profijt, bijvoorbeeld bij het voeden en dragen van je baby
  • Trainen van kracht en stabiliteit van de rompspieren verkleint de kans op rugklachten
  • Vrouwen die sporten tijdens de zwangerschap, komen vaak iets minder aan in gewicht
  • Doordat je doorbloeding verbetert door het sporten, heb je minder kans op het vasthouden van vocht
  • Sporten vergroot de kans op een soepel verlopende zwangerschap

Tips en adviezen

  • Drink voldoende water tijdens het sporten, door het sporten loopt je lichaamstemperatuur op, door koud water te drinken voorkom je uitdroging en oververhitting
  • Draag kleding waarin je makkelijk kunt bewegen en die niet te warm is, draag eventueel een vestje dat je uit kunt trekken wanneer je het te warm krijgt

Trainingstijden

De training word gehouden op maandag van 17:00 – 18:00.

Kosten

Voor de training dient u een strippenkaart aan te schaffen of een abonnement vrij trainen (gevolgd na een intakegesprek/fitheidstest). De kosten hiervan vindt u terug op onze tarieven pagina.

Samenwerking

Wij werken samen met Mirthe van den Heuvel-Ouwerkerk van Verloskundige praktijk Amarant.